Говори
вторник, 27 мај 2014 12:44
Почитувани гости,
Дами и господа,
За мене е големо задоволство и чест да имам можност да Ви се обратам денес на оваа расправа насловена "Од сон до реалност: нов поттик за реформските процеси" и да ја споделам со вас мојата визија и ставови во врска со интеграцијата на Република Македонија во ЕУ.
Сонот на европското обединување почна да станува реалност пред околу 50 години, кога шест мудри европски лидери одлучија да се стави крај на поделбите и разликите меѓу европските земји кои предизвикаа многу човечки жртви и разурнувања во текот на Втората светска војна.
Иако, тоа беше тежок чекор да се земе во тоа време, денес можеме слободно да кажеме дека тоа е вистинскиот избор кој донесе мир, стабилност и просперитет во Европа и нејзините граѓани и ја направи Европа важен глобален играч.
Визијата на оние кои веруваат дека луѓето во Европа може да живеат и работат заедно и да ги споделат истите вредности беше главната мотивација за многу европски земји да одлучат да го следат тој пат. Оваа перспектива е особено важно за Источна и Југоисточна Европа, бидејќи им помогна да се трансформираат во демократски општества.
Во овој поглед Република Македонија не е исклучок. Членството во ЕУ е нашиот стратешки приоритет за долго време и главна движечка сила за нашата посветеност да работиме напорно и со посветеност за европеизацијата на нашата држава и општество. Во текот на сите овие години континуирано сме правеле напори за спроведување на потребните реформи во врска со политичките и економските критериуми.
Како резултат на тоа, Европската комисија во 2009 година за прв пат предложи на Македонија да и се додели датум за почеток на пристапните преговори и оваа препорака постојано се повторува. Иако на Македонија сеуште не е даден датум, ние не сме обесхрабрени. Напротив, ја одржуваме нашата силна посветеност на Европската интеграција, и ја искористивме можноста која ни беше дадена од страна на Пристапниот дијалог на високо ниво за да се придвижиме напред во имплементацијата на суштинските реформи во петте клучни области: слободата на изразување и професионалните стандарди за новинарите, владеење на правото и основните права, реформата во јавната администрација, изборните реформи и зајакнување на пазарната економија.
Дами и господа,
Владата на Република Македонија влезе во овој процес со искреност и решителност да се демонстрира дека имаме волја и капацитет, да се соочиме со овој предизвик и да дадеме резултати. Оваа посветеност најдобро се гледа од фактот дека надлежните државни институции во Република Македонија за кратко време подготвија сеопфатна карта, а подоцна и Акционен план со мерки и временска рамка за решавање на препораките од дијалогот за пристапување.
Дозволете ми во оваа прилика накратко да ве известам за некои од резултатите. Во однос на слободата на изразување и медиумите, ја исполнивме обврската за декриминализација на клевета и навреда. Покрај тоа, предвидени се преводи на 70 релевантни пресуди на Европскиот суд за човекови права на член 10, од Европската конвенција за човекови права. Исто така се предвидени специфични обуки за примена на член 10, за сите судии кои се занимаваат со случаи на клевета. Ние ќе продолжиме со напорите за решавање на преостанатите прашања во врска со слободата на изразување и медиумите, како што е еден од клучните аспекти за секое демократско општество.
На изборните реформи, ние воспоставивме високо ниво на Управниот Комитет составен од претставници на релевантните државни институции, граѓанскиот сектор и меѓународната заедница. Потоа, беа формирани две работни групи за решавање на препораките во Конечниот извештај на ОБСЕ/ОДИХР за измени на Изборното законодавство и ревизија на Избирачкиот список. Како резултат на тоа, беа донесени Законот за изменување и дополнување на Изборниот законик и Законот за изменување и дополнување на Законот за финансирање на политичките партии. Исто така, Избирачкиот список беше ослободен од оние гласачи кои не поседуваат валидни документи биометриска идентификација, како што е предуслов за нив да го остварат своето право на глас. Локалните избори 2013 беа спроведени во согласност со овие измени и како што беше забележано во ОБСЕ/ОДИХР и првичните наоди на ОБСЕ "Изборите на општините беа ефикасно администрирани и високо конкурентни". Двете работни групи продолжија со својата работа во обид да се решат преостанатите препораки за понатамошно зајакнување на правната рамка за избори во согласност со меѓународните стандарди.
Во областа на владеењето на правото, активностите кои се преземаат за подобрување на ефикасноста на судството и да се придонесе за намалување на заостатокот на нерешени предмети во Врховниот суд, Апелациониот суд во Скопје и Управниот суд. Во поглед на професионалноста на судството, спроведувањето на законските одредби за назначување од прв степен на судии од редот на академијата на дипломирани студенти е завршена, со оглед дека од 01.01.2013 Судскиот совет назначува судии од прв степен само од академијата дипломирани студенти ( во согласност со Законот за изменување и дополнување на Законот за судовите, 150 /2010). Во согласност со антикорупциските мерки,
подобрување е забележано во согласност со системска верификација на новопримените изјави за конфликт на интереси на избраните функционери. Државната комисија за спречување на корупцијата ги верификуваше изјавите за конфликтот на интереси на законодавната власт, избраните функционери во Владата, избраните претставници од страна на Собранието и избраните функционери во локалната самоуправа. Запис на оствареното е веќе воспоставен.
Во однос на меѓуетничките односи, спроведувањето на Охридскиот рамковен договор е клучен приоритет за Владата, како што е тесно поврзано со политичките критериуми. Покрај тоа, имаме постигнато значителен напредок во правичната застапеност, децентрализацијата, Законот за употреба на јазиците. А сеопфатна анализа на имплементацијата на Рамковниот договор во изминатите десет години, беше објавена во април 2013 година. Овде, исто така е важно да се спомене дека и покрај буџетските ограничувања, успеавме да се зголеми финансиската поддршка за Ромите, за 29% во споредба со 2012 година.
Дами и господа,
Пристапниот дијалог на високо ниво е добар пример за тоа како можеме заеднички да работиме на реформите, и како можеме да обезбедиме нов ентузијазам и динамика на процесот. Позитивниот развој во спроведувањето на реформите од ЕУ-агендата мора да се одржува. Ние очекуваме дека Европскиот совет ќе го валоризира напредокот и ќе ја прифати препораката за отворање на пристапните преговори и ќе одреди датум за преговори.
Политиката на проширување се покажа како една од најуспешните политики на ЕУ. Тоа е сон што знаеме за сигурно дека може да стане прекрасна реалност за сите европски земји. Интеграцијата на Република Македонија и на другите земји од Западен Балкан во ЕУ е подеднакво важна за сите, но исто така и за Европа. Тоа е нашата заедничка одговорност да сториме се за да се исполни овој сон за обединета и посилна Европа.
Дозволете ми да завршам со цитат од еден од основачите на Европската унија, канцелар Конрад Аденауер. Тој имаше визија за обединета Европа како глобален играч: "Оние земји, со своето богато европското минато, се дел од Европа. Исто така мора да им се даде можност да се приклучат. Европа мора да биде голема; таа мора да има сила и влијателна, така што нивните интереси можат да бидат прифатени на меѓународната политичка сцена".
Ви благодарам.